بادهای مریخی


برای اولین بار سرعت و مسیر حرکت بادهای مریخی در نواحی قطبی مریخ اندازه گیری شد. این کار با استفاده از دستگاه Telltale مریخ نورد فونیکس انجام گرفت. بادهای شرقی در اواسط تابستان دارای سرعت تقریباً 15 تا 20 کیلومتر در ساعت می باشند. زمانی که پاییز از راه می رسد سرعت بادها افزایش یافته و مسیر حرکت آنها نیز تغییر می کند به طوری که غالباً از غرب می وزند. در این زمان سرعت باد تقریباً به بالای 60 کیلومتر بر ساعت می رسد.

دکتر گانلاگسون (Gunnlaugsson) می گوید:" دستگاه Telltale اطلاعات بسیار ارزشمندی درباره سرعت و جهت بادهای مرخی در اختیارمان قرار داده است." 

 

مریخ یک مکان بسیار بادخیز است و دانستن هرچه بیشتر درباره وضعیت های اقلیمی سیاره منجر به فهم بهتر چرخه آب در مریخ شده و شناخت محل های احتمالی در این سیاره سرخ را که قادر به حمایت از حیات هستند را آسان می سازد.

اندازه گیری بادهای موضعی با استفاده از دستگاه Telltale، همراه با اصلاحات حاصله از تصاویر روزانه ای که MRO فراهم آورده، اخترشناسان را قادر ساخته تا اطلاعات عمیق تری درباره سیستم های آب و هوایی بر روی مریخ به دست آورند.

 

دکتر گانلاگسون اضافه نمود: "برخی بالا و پایین رفتن های درجه حرارت شبانه غیر منتظره ای را شاهد بودیم. در شروع پی بردن به راه های احتمالی بروز گرد و خاک در اتمسفر مریخ هستیم. برای مثال می دانیم که برخی از طوفان های گرد و غبار بر روی مریخ احتیاج به بادهای پر سرعت ندارد."

 

دستگاه Telltale در آزمایشگاه شبیه ساز مرخ یا MSL واقع در دانشگاه آرهاس (Aarhus) دانمارک طراحی و ساخته شده است.

به گفته دکتر گانلاگسون: "تلاش بر این بود دستگاهی ساخته شود که به اندازه کافی حساس باشد تا بتواند نسیم های ظریف را نیز تشخیص دهد و در عین حال به لرزش های خشن و سخت هنگام پرتاب هم مقاوم باشد. دستگاه Telltale هرچند بسیار ساده است ولی توانسته در اتمسفر مریخ بسیار موفق عمل کند."

 

منبع : سایت نجوم ایران


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد